ANMELDELSE: Shanghai : Spot Festival, VoxHall, Aarhus
Stilfuldt og selvsikkert
Danske Shanghai taler engelsk mellem deres 9 numre. "For der er sikkert en del udenlandske branchefolk i den store forsamling på Voxhall".
Og der er generelt store armbevægelser og en ukuelig selvsikkerhed over duoen, der ved denne første liveoptræden er udvidet kraftigt i form af kvindelig vokal som kor, bas, trommer, ekstra keyboard og sågar afslutningsvis violin.
Udtrykket er pompøst og glamourøst, smittet af 80'erne, inspireret af Pink Floyd og nær slægtning til Tears For Fears.
I et dejligt rent lydbillede er vokalerne rene og klare og kommer fornemt til udtryk tidligt i sættet på den højtragende "Looking For Love". De storladne ballader bæres af lange instrumentale flader med sløve, men intense vokaler, der supplerer hinanden godt, og hvor tilgangen af en kvinde på kor kun bidrager yderligere, i forhold til det materiale bandet tidligere har præsenteret (senest debut-ep'en "The Priest").
De enkelte numre er stramt styrret, og de mørkklædte herrer fortrækker ikke en mine fra scenen, hvor de står svagt oplyst i et isnende blåt skær. Midtvejs serveres "The Early Years" fint ledsaget af akustisk guitar.
Publikum står stille og små-nikker anerkendende.
Som et nyt og uprøvet livenavn er der enkelte svipsere mellem de enkelte numre, der ved et par lejligheder skubbes lidt skæv igang og ikke altid giver den helt skarpe sammenhæng, der kunne have løftet koncerten det sidste.
Selvom man med rette kan overveje, om lyden af 80'ernes synthpop også er cremen af musik 2011, så står Shanghai som en væsentlig ener i en skov af håbefulde bands på årets Spot Festival. Forestående koncerter på Start Festival og Trailerpark kan måske overbevise yderligere.
4/6