ANMELDELSE: Our Broken Garden : Spot Festival-åbning, Domkirken, Aarhus
Danish(DK)English (United Kingdom)French (Fr)
Tirsdag | 30/11-1999 | Af Ole Rosenstand Svidt/Gaffa

ANMELDELSE: Our Broken Garden : Spot Festival-åbning, Domkirken, Aarhus

Musikalsk gennemført og visuelt halvbagt snigpremiere på Spot

Spot Festival finder sted fredag og lørdag, men den officielle åbning bliver altid afviklet torsdag aften, og i år var der en snigpremiere inden den officielle åbning. Forvirret? Lad det ligge, for faktum er, at årets første Spot-relaterede koncert fandt sted i den imponerende Aarhus Domkirke med Our Broken Garden alias sangerinden og sangskriveren Anna Brønsted og hendes band samt en række ekstramusikere, heriblandt lap-steel-guitaristen Gustaf Ljunggren.

De i alt otte musikere havde taget opstilling midt i kirkerummet med et stort publikum på alle sider. De to guitarister Søren Bigum og Gustaf Ljunggren spille stemningsfulde toner allerede et kvarter før, koncerten gik rigtigt i gang, og de drømmende sekvenser gik glidende over i åbningsnummeret, den instrumentale Ljunggren-komposition "Islands".

Herefter trådte Anna Brønsted op på det lille podie - iført flot lilla kjole med små påsyede pyramider i alle regnbuens farver - satte sig ved el-klaveret og lagde ud med den dybt vemodige, lavmælte sang "The Departure". Hendes blide, luftige stemme fik et naturligt lag rumklang og stod smukt og klart ud i lydbilledet sammen med Rikke Heies solide kor, den længselsfulde lap-steel-guitar og de tunge klaverakkorder, som satte en tyk streg under den andægtige stemning i rummet.

De fleste af Our Broken Gardens sange befinder sig i et mol-farvet univers, og patos-pedalen var trykket helt i bund i domkirken, hvor en klagende cello og/eller bratsch ofte faldt ind med melankolske strøg, som var det nedfaldne blade i efterårets farver nogle måneder for tidligt. Det skete eksempelvis i den smukke "In The Lowlands", som desuden fik tilført lidt kant fra en støjende guitar, mens "Seven Wild Horses" fik et mere æterisk præg takket ved det smukke harpespil.

Bas og trommer var der til gengæld ingen af, og det fungerede udmærket – det var en koncert med mere fokus på ånd end krop, og adskillige blandt publikum havde lukket øjnene og tydeligvis sendt tankerne på langfart.

Under den næsten instrumentale "Vi Overlever" var den fremragende instrumentalist Gustaf Ljunggren en tur rundt i kirken og klimprede løs på sin banjo på de allerhøjeste toner, så man virkelig følte, himlen var nær. På den vuggende "My Kinship" fik Anna Brønsted uden problemer sat gang i solid korsang fra publikum – men nu var vi jo også i en kirke.

"The End" sluttede meget passende seancen af, med Palle Hjorth på det massive, skønt klingende kirkeorgel. Musikalsk i sig selv en koncert til fem stjerner, men jeg kunne nu ikke lade være med at ærgre mig over, at koncerten blev afviklet på så tidligt et tidspunkt – fra 17.30-18.30 – at der var ganske lyst udenfor, og dermed også inde i kirken, hvilket distraherede det ellers gennemførte udtryk.

Den alvorstunge musik havde været bedre tjent med et mørkt kirkerum, hvor de smukke lysekroner så ville være kommet mere til deres ret. Derfor var det ganske heldigt, at solen hen mod slutningen af koncerten blev afløst af skyer og regn, selv om dette selvfølgelig var ærgerligt for den efterfølgende udendørskoncert på Bispetorv.

Idéen om at bruge Aarhus Domkirke til Spot Festival var under alle omstændigheder fremragende, og Our Broken Garden var det helt rigtige band at sætte ind her. Næste gang burde Spot-folkene bare gå hele vejen ind i patosland. Måske en midnatskoncert?

 

4/6

SPOT ON DENMARK