Lørdag 28. maj - 11.00 – 12.30 - Archauz
|
|
Talentudvikling er til stadighed et varmt emne i musikbranchedebatten. Flere aktører mener at kunne gøre krav på førertrøjen, og mange præsenterer sig som udviklere af den musikalske talentmasse eller det såkaldte vækstlag. Men hvem er i virkeligheden ”bedst til talentudvikling”? Præsenteres i samarbejde med PROMUS
|
|
Keynote: Brian Holm Brian Holm (f. 1962) er tidligere professionel cykelrytter. Nu er han sportsdirektør for Team HTC-Highroad. Brian Holm har altid følt sig som en jernmand. Syv gange har han gennemført verdens hårdeste cykelløb. Han har brækket arme, ben, håndled og kraveben uden at kny, men han har også mærket dødens tag i nakken, da han fik konstateret kræft. Han har været sportsdirektør siden 2003. Hos HTC-Highroad har han en klar taktisk profil, og når man hører ham give ordrer fra teambilen, er det med fast og direkte stemme.
|
|
Jakob Brixvold Jakob Brixvold er sekretariatschef i spillestedernes og musikfestivalernes brancheorganisation. Han har tænkt tanker om vækstlagsudvikling i tidligere Kulturminister Mikkelsens ’vækstlagsudvalg’, i ’Tænketanken vedrørende den rytmiske musiks status’ og senest i ’Statens Kunstråds Musikudvalgs arbejdsgruppe vedrørende rytmisk musik. Som tidligere leder af det regionale spillested STARS, ophavsmand til garagerockfestivalen Gutter Island og mangeårig frivillig ansvarsperson på Roskilde Festival, har Jakob desuden haft talentudviklingsarbejdet helt oppe under neglene.
|
|
Robert Borges Robert Borges nåede at udleve sin drengedrøm om at spille i indie-rockband, signe med major label, drive eget pladestudie(ja det hed det dengang) og åbne Roskilde Festival inden han satte sig til rette i gyngestolen på GAFFA. De sidste 25 år har Robert og GAFFA været en sammensmeltning og sidstnævnte er blevet en institution i dansk musik, mens Robert er forblevet den type bagmand der leder efter nye veje for budskabet med en stor kærlighed for musik og håb for nyt talent.
|
|
Lasse Lindholm Kommunikationschef i musikselskabernes brancheorganisation IFPI. Lasse Lindholm har været vidt omkring i dansk musik. Han har været rapper i Hvid Sjokolade. Han har skrevet sange til Karen og Den Gale Pose. Og han har samarbejdet med danske musikere som A&R- og product manager på BMG og SonyBMG. Lasse har derfor indgående erfaring med vækstlagets betingelser fra både ungdomsklubbens øvelokale og producentens skrivebord.
|
|
Rasmus Ardahl Rasmus Ardahl er kreativ direktør hos myMusic.dk, der gennem 10 år har arbejdet med talentpleje og brugerindragelse som afsæt til udvikling af nye forretningsmodeller. Han er desuden redaktør på landets største vækstlagssite for musik, BandBase.dk, og formand for musikdebatforeningen Musikparlamentet.
|
|
Brian Nielsen 46 år, bosiddende i Aarhus. Glødende Arsenal fan! Partner i Skandinavian, repræsenterer ca 20 artister bla. Nephew, Aqua, Søren Huss, Spleen United og Veto mfl. Musikansvarlig og partner i NorthSide Festival.Har arbejdet frem til 1999 som promoter for Erik Thomsen – ET Concerts. I perioden 1999-2004 chef for den skandinaviske afdeling af The Agency Group.
|
Gunnar Madsen Efter en musikkarrierestart som roadie, booker, chauffør og tourmanager for bl.a. TV-2 og Kliché, gik Gunnar med tiden over i musikpolitikkens verden. Han var med til at starte ROSA i 1981 og blev leder af samme ti år senere. – og dermed også SPOT Festivalen, da ROSA overtog denne i 1995. Gunnar har været med i utallige nationale som internationale samarbejder. Han var med i ”cigargruppen” bag spillestedslovgivningen, han har været med til at starte MXD, det nordiske musikeksport-samarbejde NOMEX m.v.
|
Lene Brostrøm Formand Dansk Artist Forbund, sanger. Repræsenterer 'de individuelt arbejdende kunstnere' i Gramex' bestyrelse, medlem af bl.a. Danmarks Musikråd, LO’s Hovedbestyrelse, Dansk Kunstnerråd og forretningsudvalg, Fællesrådet for Udøvende kunstnere, Dansk Rocksamråd’s bestyrelse (ROSA), SPOT-festivalens bestyrelse, Arbejdermuseets bestyrelse, Jazz.dk’s repræsentantskab. Deltager aktivt i kulturpolitisk debat, udvalg og aktiviteter. Arbejder for uddannelse og efteruddannelse for kunstnere, herunder for planer om en statslig artistuddannelse i DK.
|
Lars Trillingsgaard 41 år. Har arbejdet med radio og musik siden starten af 90'erne. Først på kommerciel radio i Nordjylland og for nuværende som musikchef på Danmarks Radios P3.DR er en markant aktør i dansk musik og specielt P3 spiller en stor rolle i relanceringen og udviklingen af nye danske talenter. En af kanalens vigtigste opgaver at spejle, støtte og skabe ny dansk musik og med meget synlige initiativer som bla. Karriere Kanonen og i den daglige dækning og formidling bidrager P3 konstant til fødekæden i dansk musik.
|
Søren Krogh Thomsen Formand for MXD – Music Export Denmark. Kom ind i musikverdenen via Edel Records, som i 2003 blev et label under Playground, Søren nuværende arbejdsplads. Blev i 2007 medlem afi IFPI’s bestyrelse, hvilket igen har ført til posten som bestyrelsesformand for MXD, medlemskab af ROSAs og SPOT Festivalens bestyrelser - ud over bestyrelsesopgaverne i DUP – Danske Uafhængige Pladeselskaber og Kopifon.
|
Astrid Elbek Astrid Elbek er pianist og komponist og var i 70'erne og 80'erne en del af kvindegruppen Shit og Chanel og en række andre bands. Hun har komponeret bl.a. rockmusicalen ”Dagdrømmerbanden” (Aarhus Teater, 1987), været medlem af Statens Musikråd 1987-95 og været studieleder for de rytmiske uddannelser på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun nu er udviklingsleder.
|
Anders Lauersen Formand for Dansk Musiker Forbund, som er en landsorganisation, der arbejder for musikeres, musikunderviseres, sangeres og musikteknikeres interesser. Anders Laursen er uddannet civilingeniør, og er også musiker gennem mange år. Anders Laursen har været formand for DMF siden 1992 (og for ROSA i perioden 1997-2005) og har et stort kendskab til det danske kunst- og kulturliv og musiklivet generelt. Senest var han medlem af Statens Kunstråds Musikudvalgs arbejdsgruppe som udarbejdede rapporten vedrørende ”Styrkelse af den rytmiske musik”.
|
Marianne Fruergaard Leder af Bandakademiet siden 2005. Er derudover kultur- og udviklingskonsulent i Roskilde Kommune. Har i 10 år arbejdet som journalist og kommunikationsrådgiver i kommunikationsvirksomheden Brinkmann Kommunikation med kunder som SONY, Kulturministeriet, Procter & Gamble, Mattel og IKEA. Har arbejdet som konceptudvikler, kulturformidler og projektleder for cafeer og restauranter i København, etablerede i den forbindelse et booking firma, der formidlede unge primært klassiske musiktalenter.
|
Uffe Savery Musikchef for Sjællands Symfoniorkester/Copenhagen Phil og medlem af Statens Kunstråds Musikudvalg, startede i 1988 slagtøjsduoen Safri Duo. Efter koncerter verden over og 6 cd-udgivelser på den klassiske scene, tog Safri Duo tråden op fra den klassiske minimalistiske musik og førte denne ind i den elektroniske musik. Det blev til flere internationale hitsingler og albums. Senere var Uffe i et år i en to-strenget ledelse med Lærke Hein kunstnerisk leder af Pumpehuset, og har siden august 2010 været musikchef for Sjællands Symfoniorkester. Uffe deltager i debatten fordi feltet interesserer ham, men ikke som officiel repræsentant for Statens Kunstråds Musikudvalg, da emnet ikke er blevet vendt i det nye udvalg endnu.
|
Moderator: Jesper Mardahl Jesper har rørt noget nær alle hylder i musikkens verden. Aktiv musiker: Elevatordrengene. Pladeselskaber: Genlyd, Sonet, BMG/Ariola, EMI. Manager: Maria Montell, Hotel Hunger, Morten Remar m.fl. Pressechef: multimedieselskabet, Vision Park/Deadline Games. Projektleder: Gaffas community-afdeling. Underviser/medlem af styregruppe siden 2002: Music Management-uddannelsen i Aarhus. Leder siden 2010: Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Århus, PROMUS. Og dette er kun uddrag….
|
Promus samler viden og innovation, netværks- og vækstlagsarbejde indenfor det århusianske musikmiljø under ét tag. Målet er at styrke og ruste de forskellige aktører til de store udfordringer, musiklivet står overfor i fremtiden. |