SPOT-seminarer: Nutidsbetingelserne og fremtidsmulighederne
SPOT er mere end musikken på scenen. SPOT drejer sig også om det, der foregår i kulissen; om værktøjerne, rettighederne, eksportarbejdet, networkingen m.v. – og ikke mindst fremtidsmulighederne.
Det sidste præger i høj grad årets danske seminar-program. I alt otte punkter - fire pr. dag – bliver det til, og allerede på førstedagen, fredag 27. maj slås tonen an:
P 1’s Harddisken laver specialudsendelse under SPOT med fokus på nettet, der ødelægger hele brancher, men også giver mange nye muligheder for musikere, komponister m.v. ”Drop panikken. Grib Chancen”, lyder overskriften.
I samme tråd fortæller ”Copenhagen Beta” også om et helt nyt præsentationskoncept, hvor et pladeselskab – Copenhagen Records – undersøger om fremtidens overlevelse ”går gennem de tre ting, der er ved at fjerne eksistensgrundlaget: Ny teknologi, alternativ promovering og gratiskulturen”. Programpunktet inkluderer liveoptræden af tre nye musikalske indslag.
Og så er fredag også dagen, hvor det belyses om man kan eksportere musik via sociale medier.
Lørdag tager et kæmpepanel fra musiklivet pulsen på ”Hvem har førertrøjen på? – en debat om talentudvikling i den danske musikbranche" og med indledende peptalk af en kendt ex-prof-cykelrytter. Fremtiden belyses også via innovationskonkurrencen ”Hvordan øger vi salget af dansk musik til udlandet” – der er prisoverrækkelse til bedste idé under dette seminar-punkt. Ligesom pop og club-musikkens eksportpotentiale diskuteres.
Endelig byder seminardagene også på indsigt i KODA og GRAMEX’ arbejde, og man har mulighed for at møde mentorerne fra dr.dk’s sangskriver-projekt.
Alle seminarer foregår i ArcHauz – på nær ”Copenhagen Beta” som løber af stabelen i Musikhusets Lille Sal.
Se hele programmet her.