Skab et koncept der gavner dansk musikeksport og vind 10.000 danske kroner!
Den nyligt offentliggjorte pengestrømsanalyse af det danske musikliv har vist at dansk musik årligt omsætter for omtrent 9 milliarder kroner. Mens størrelsen af dette beløb næppe skal undervurderes, er det imidlertid slående at kun 93 millioner (1,03 %) genereres fra musikeksport. Danmark er et meget lille marked med meget stor konkurrence og hvis vi ønsker at øge kvaliteten af den danske musik og sikre at flere musikere kan gøre musikken til deres levevej, er det oplagt at fokusere mere på eksport af dansk musik.
Sagt med andre ord: Tiden for nye eksportorienterede forretningsmodeller er moden. Dansk musik skal ud på de internationale markeder. SPOT Festivalen har igennem de sidste 15 år fungeret som det primært samlende organ for udstilling af dansk pop- og rockmusik med eksportpotentiale. Det er derfor nærliggende at sætte fokus på eksport i årets innovationskonkurrence. Der er brug for nytænkning og kreativitet i den danske musikbranche hvis man ønsker at højne eksporten fra et dynamisk og konstant florerende musikliv.
Din idé
Banen er kridtet op og det er nu tid til at du/I lægger hovedet i blød for at komme med en innovativ idé, der kan sætte dansk musik på verdenskortet. Al nytænkning bydes velkommen, så længe idéen er tydeligt defineret og velargumenteret. Det kunne være en alternativ showcase-platform, et online medie, nye samarbejdsmetoder mellem det private erhvervsliv og musikere, en helt ny forretningsmodel eller sågar en detaljeret tegning af en katapult stor nok til at sende danske plader tværs over Atlanten. Kun fantasien sætter grænser!
Dommerpanel
Lisa Klint
Lisa Klint er direktør i Musikzonen, der har til formål at skabe vækst i musikbranchen igennem innovative projekter, ny viden og teknologi, talent og eksport. Lisa Klint har tidligere haft ledende stillinger hos bl.a. Wonderful Copenhagen og BestCities Global Alliance.
Kristian Krämer
Kristian Krämer er cand.it i informationsvidenskab ved Aarhus Universitet, hvor han skrev speciale om, hvordan kunstneriske metoder kan bruges i virksomheders innovationsprocesser. Han er tilknyttet Alexandra Instituttet, hvor han arbejder med forskning og innovation inden for områderne cross media, film og nye medier, kunst, kultur og oplevelsesindustri.
Kristian Riis
Kristian Riis er nok mest kendt som guitarist i Nephew, men arbejder til dagligt som manager hos Volcano Management, der huser navne som VETO, Kashmir, Under Byen, Spleen United og The Floor Is Made of Lava. Riis har tidligere også arbejdet for Music Export Denmark (MXD).
Thomas Rohde
Thomas Rohde har tydeligt sat sit præg på den danske- såvel som den udenlandske musikscene gennem de sidste to årtier. Han har arbejdet som roadie for Safri Duo, marketingschef for PolyGram Records og administrerende direktør i AmazingMusicWorld. Efter at have prøvet kræfter med reklamebranchen, har Thomas siden 2008 været chef for Music Export Denmark (MXD).
Praktisk Information
Konkurrencen henvender sig primært til studerende og iværksættere, men alle er mere end velkomne til at deltage, i grupper såvel som enkeltpersoner. Der stilles ikke krav til metode, indgangsvinkel eller teori, men det er en fordel, at der ligger overvejelser bag ideen eller konceptet.
Den endelige projektbeskrivelse sendes til konkurrence@musikparlamentet.dk, senest d. 5 maj 2011. Beskrivelsen må højst fylde fire A4-sider (eks. Bilag). Husk navn og alder på alle medvirkende og notér evt. hvilke studier du/I læser på.
Præmier
1. Pladsen: Pengepræmie på 10.000 kr. samt billetter til Spot Festival.
2. og 3. Pladsen: Billetter til Spot Festival
Vi er i dialog med yderligere præmiesponsorer – Hold dig opdateret på http://musikparlamentet.dk/spotkonkurrence.
Førstepræmien får desuden en plads i SPOTS seminarprogram (27.-28. maj 2011), hvor du/I præsenterer idéen for publikum og den danske musikbranche.
Førstepræmien er sponseret af advokatfirmaet Lund Elmer Sandager – se mere på www.lundelmersandager.dk.
Offentliggørelse
Vinderen får direkte besked, og bliver desuden offentliggjort på Musikparlamentet.dk, Spotfestival.dk. og i pressen op til SPOT Festival. Efterfølgende vil de tre øverst placerede projekter blive lagt ud i fuld længde.
Kontakt
For yderligere info om konkurrencen, kontakt konkurrence@musikparlamentet.dk eller ring til 21 68 27 49
Venlig hilsen Musikparlamentet og SPOT Festival