Ca. 300 udenlandske branche- og medieakkrediterede til SPOT
Danish(DK)English (United Kingdom)French (Fr)
Tirsdag | 24/05-2011 | Af Henrik Friis

Ca. 300 udenlandske branche- og medieakkrediterede til SPOT



Øget fokus fra Tyskland: Flere tyske gæster til SPOT – og ekstra SPOT On Denmark-fremstød i Tyskland. Desuden mange prominente gæster fra det øvrige udland til SPOT Festivalen.


SPOT oplever atter stor tilslutning fra udenlandske medier og musikbranche. For andet år i træk ser det udenlandske besøgstal ud til at ende omkring de 300 besøgende, som både inkluderer presse, festivaler, pladeselskaber, bookere, agenter m.v. som alle drager til SPOT for at fange de nye danske musikalske trends.

Specielt har SPOT Festival i år stor tilslutning fra det store tyske marked. 75 gæster fra vores store nabo i syd kommer til SPOT i år – dels i fly, dels kørt hertil i en stor bus. Et tal der skal ses i forhold til 46 tyske gæster i 2010.

Nyt SPOT On Denmark-fremstød i Köln – stor tysk interesse for dansk musik
Den øgede indsats er ikke tilfældig. Dansk musik oplever i disse år en meget stor efterspørgsel fra tysk side. Både når det gælder pladesalg og koncerter. I forvejen oplever SPOT og MXD – Music Export Denmark meget stor interesse for de årlige SPOT On Denmark-fremstød i Hamburg (i september), men det alene er slet ikke nok for at dække hele det tyske marked, hvorfor en ny SPOT On Denmark-showcase (bl.a via støtte fra Kunststyrelsen) arrangeres til december i Köln.

Med Kölns C/O Pop Festival som ankermænd er en kölner-jury derfor på SPOT for at plukke bands til showcasen i december – lige som der er juryer fra Montreux, Wien, Bruxelles og altså Hamburg til stede på festivalen med henblik på det kommende års SPOT On Denmark-fremstød i de nævnte byer.


Den belgiske interesse i SPOT fortsætter også ufortrødent. 50 branche/medie-repræsentanter kører Bruxelles-SPOT tur/retur i bus (dog ikke kun belgiere, men også fra Holland, Luxemburg m.v.). Fra engelsk side kommer medier som The Guardian/The Observer, Mojo Magazine og Daily Telegraph, fra Irland AU Magazine, fra USA Anthem Magazine, Spanien ILike Magazine og Zona de Obras etc. etc. Og så kommer franske Sourdureille.net med fem medie-repræsentanter, som dels allerede har lavet en times udsendelse om SPOT til 2,5 mio. lyttere på 23 franske radiostationer (lyt selv med her), dels vil lave 2-3 daglige nyheds-video-indslag til førende franske medier som Le Mouv (á la P3) og Les Inrockubtibles (á la Gaffa).


Store festivaler
Der er også mange europæiske festivaler – antalsmæssigt er ungarske Sziget Festival og serbiske Exit Festival i den helt tunge klasse (hver med op mod 400.000 gæster), derudover kommer franske Mama og Trans Musicales, schweiziske Paleo og Montreux Jazz Festival, tyske Reeperbahn Festival, C/O Pop Festival og Popkomm, islandske Iceland Airwaves, norske by:Larm og mange flere.

Hippe pladeselskaber
Og så er flere af tidens helt hippe uafhængige internationale pladeselskaber også på plads:  Amerikanske Matador (kendt for artister som Yo La Tengo, Belle & Sebastion, Interpol), DFA (LCD Soundsystem, Hot Chip) og Polyvinyl (Deerhoof m.fl.) samt engelsk/tyske K/!  (indtil for nylig mest kendt for DJ-udgivelser men åbner op genremæssigt i disse år) – ud over besøg fra multinationale selskaber som den engelske afdeling af Sony Music og de tyske afdelinger af Universal Music og Warner Records.


Askesky…
Eneste virkelig ubekendte pt. er den nok så omtalte askesky – men hidtil har festivalen ikke modtaget afbud. Tværtimod har CALLmeKAT, som var strandet i Island, meldt at gruppen alligevel når frem til deres planlagte optrædener med amerikanske Erika Spring.

SPOT ON DENMARK